نویسنده: محمدکاظم سروری - استاد دانشگاه / زهرا حسینی-پژوهشگر و کارشناسی ارشد روابط بین الملل
نویسنده: محمدکاظم سروری - استاد دانشگاه - کابل /عباسعلی داروی- استاد دانشگاه- تهران
نویسنده: محمدکاظم سروری - استاد دانشگاه - کابل/عباسعلی داروی- استاد دانشگاه- تهران
Water resources management refers to a set of actions aimed at preserving, utilizing, and improving the quality of water resources.
نویسنده: محمدکاظم سروری - استاد دانشگاه - کابل.
ارایه کننده: محمدکاظم سروری
محل انتشار: اولین همایش ملی آسیبشناسی پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی-اسلامی
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
نویسنده گان:
محمدکاظم سروری، استاد دانشگاه- افغانستان.
محمد امامی پور
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)
سلمان دولت یار
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی- دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)
چکیده مقاله
از انتخاب های مهم دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، انتخاب استاد راهنماست. این تحقیق، باهدف اولویت بندی معیارهای انتخاب استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)؛ از نظر ماهیت توصیفی – تحلیلی و به لحاظ هدف اکتشافی شمرده م یشود. پس از تایید روایی پرسشنامه ازسوی هفت نفر از استادان عضو هیئت علمی دانشگاه ها، میان 162 دانشجوی غیر ایرانی دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در سال 1397 توزیع شد که از این میان 151 پرسشنامه جواب داده شد. پایایی پرسشنامه، توسط آلفای کرونباخ 0.749 احراز شد که نشانگر همبستگی درونی خوبی بین پرسش ها است. در این تحقیق با استفاده از روش دلفی، تعداد 16 مورد از مهم ترین معیارهای انتخاب استاد راهنما شناسایی شد که نتایج این تحقیق بر اساس آزمون T تک نمونه ای نشان می دهد به جز معیارهای جنسیت استاد راهنما، توصیه دیگران و سن استاد راهنما، بقیه معیارها نسبت به اهمیت و تاثیر آن در انتخاب استاد راهنما، موثر واقع شدند. در نهایت، با استفاده از آزمون فریدمن، معیارهای انتخاب استاد راهنما اولویت بندی شد که معیار تخصص استاد راهنما، در رتبه اول و معیارهای گستره اطلاعات استاد راهنما و دقت در ارزیابی پایا ننامه به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. این تحقیق با نتیجه تحقیق پولز که در کشور استرالیا انجام داده است ه مخوانی دارد؛ پولز هم دریافت که تخصص استاد راهنما از مهم ترین معیارها برای انتخاب استاد راهنما در کنار سایر معیارهاست.
لینگ:https://civilica.com/doc/914267/
محل انتشار: اولین همایش ملی آسیبشناسی پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی-اسلامی
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
نویسندگان مقاله
محمدکاظم سروری؛ استاد دانشگاه- افغانستان
محمد غفاری فرد
استادیار گروه اقتصاد اسلامی- دانشگاه بین المللی اهل بیت- تهران- ایران
داود یوسفزی
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی- دانشگاه بین المللی اهل بیت- تهران-ایران
چکیده
تصمیم سازی یکی از مهمترین مشخصه های یک دانشجو است و هر دانشجو در طول شبانهروز تصمیمهای فراوانی میگیرد. برخی از این تصمیمها اهمیت چندانی ندارد و برخی دیگر از اهمیت بالایی برخودار هستند. از آنجا که اتخاذ تصمیم صحیح و به موقع میتواند تاثیر بسزایی در زندگی یک دانشجو داشته باشد، یکی از مباحث مهم دانشجویان در دانشگاه انتخاب پایان نامه است، شرط دستیابی کارایی پایان نامه دانشجویان، انتخاب موضوع های مناسب برای این تحقیقات است و معیارهای زیادی در انتخاب پایان نامه مهم است بدین جهت مطالعه هدفمندی در جهت بررسی اولویت بندی معیارهای انتخاب موضوع پایان نامه از دید دانشجویان خارجی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) شده با استفاده از روش AHP صورت گرفت.مطالعه تحلیلی حاضر در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بینالمللی اهل بیت (ع) بهصورت مقایسه زوجی و سپس رتبه بندی معیارها برای انتخاب موضوع پایان نامه با استفاده از نرم افزار Expert Choice استفاده شده است. جامعه آماری شامل 139 نفر دانشجویی خارجی دانشگاه است که به روش سهمیه بندی، تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و از طریق پرسشنامه مهمترین معیارها در بین این دانشجویان توزیع گردیده است.نتایج تحقیق نشان میدهد که به ترتیب مهمترین معیار انتخاب موضوع پایان نامه توسط دانشجویان خارجی دانشگاه علاقه مند بودن به موضوع، آیندهنگری جهت ادامه تحصیل، دسترسی به منابع و امکانات، تسلط استاد راهنما، وجود سابقه پژوهش، نمونه آماری موجود، کاربردی بودن موضوع، متدلوژی آسان، مرتبط بودن با اندیشه اسلامی، کوتان بودن زمان است.
لینگ: https://civilica.com/doc/950036/
نویسنده: محمدکاظم سروری
استاد دانشگاه- افغانستان
محل انتشار: اولین همایش ملی جهانی سازی حقوق کودکان و نوجوانان از دیدگاه حقوقی و روانشناسی
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
چکیده مقاله
معیار سن کودک با توجه به حقوق افغانستان، ایران و اسناد بین المللی فرایندی است که از ابتدای تولد تا 18 سالگی را شامل می شود و اشخاص که در این مراحلی از سنین قرار دارند، یقینا از حقوق ویژه ی برخوردار اند. این تحقیق با تکیه بر روش تحلیلی و توصیفی – کتابخانه ای در صدد پاسخ یابی تطبیقی به این سوالات است که؛ در تعیین سن کودک چی معیارهای در نظر گرفته شده است و این تعیین سن کودک چی اثرات حقوقی دارد در نتیجه این تحقیق دریافتیم در حقوق ایران، افغانستان و اسناد بین المللی سن 18 سالگی مرز میان بزرگسالی و کودکی است. پاسخ به سوال تحقیق ابهامات موجود در امر مساله را حل، و اثرات حقوقی حاکم بر مسایل هم چون ازدواج، کار، مسیولیت کیفری و مخاصمات مسلحانه را تبیین نموده است. بدیهی است که تشخیص و ادراک را به عنوان معیار برای مکلفیت های اشخاص باید پذیرفت که این معیار تدریجی است و به همان خاطر هم در حقوق کشور ها مراحل مختلفی سنی مطرح شده است. بنابراین، مسیولیت ها و حقوق بر میزان تکامل افراد تقسیم می شود که کودکان در زمره ی اشخاصی است که قانون با در نظر داشت این معیار، از تسامح و تساهل در برابر شان کار می گیرد.
لینگ:https://civilica.com/doc/771247/
محل انتشار: اولین همایش ملی آسیبشناسی پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی-اسلامی
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
نویسنده گان:
محمدکاظم سروری
استاد دانشگاه- افغانستان
محمد غفاری فرد
استادیار گروه اقتصاد اسلامی- دانشگاه بین المللی اهل بیت- تهران- ایران
محسن زنگنه
استادیار گروه اقتصاد اسلامی- دانشگاه بین المللی اهل بیت- تهران- ایران
مهدی صفدری
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی- دانشگاه بین المللی اهل بیت- تهران-ایران
چکیده
انتخاب موضوع پایان نامه، یک تلاش کنجکاوانه است که باید بهروش منطقی و هدفمند انجام شود. عوامل موثر بر انتخاب موضوع پایان نامه توسط دانشجویان خارجی در ایران موضوع مهمی است که در این مقاله به آن پرداخته میشود. این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی – تحلیلی و به لحاظ هدف اکتشافی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان خارجی دانشگاه بین المللی اهلبیت (ع) میباشد. 149 نفر به صورت نمونه از بین دانشجویان کارشناسی ارشد انتخاب گردیده و نظرات آنان راجع به سوالات پرسشنامه دریافت گردیده است. روایی پرسشنامه توسط کارشناسان و اساتید تایید و پایایی پرسشنامه بر اساس فرمول آلفای کرونباخ 0,810 احراز شد که نمایانگر همبستگی درونی خوبی بین سوالات میباشد. با استفاده از روش دلفی و آزمون t تک نمونهای شش عامل موثر بر انتخاب موضوع پایان نامه شناسایی شد که چهار عامل داخلی و در برابر آنها دو عامل خارجی برگزیده شدند. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که از بین همه عوامل، ارتباط نهادها و سازمانها، تعلق مکانی و محیط دانشگاه به ترتیب در رتبه اول تا سوم بیشترین انگیزه و عامل برای انتخاب موضوع پایان نامه توسط دانشجویان خارجی در ایران موثر میباشند.
https://civilica.com/doc/950048/
مجله:مطالعات حقوق»زمستان 1397 - شماره 28 (22 صفحه - از 1 تا 22 )
چکیده:
وکالت بلاعزل به نحوه شرط فعل، گاهی به صورت شرط تعهد به توکیل و گاهی به گونه ای شرط تعهد به عدم عزل وکیل ضمن عقد لازم درج می گردد. این تحقیق از لحاظ هدف توسعه ای و از منظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بوده که با استفاده از روش اسنادی مطالب جهت پاسخ یابی به چگونگی اثر حقوقی وکالت بلاعزل به صورت شرط فعل ضمن عقد لازم در حقوق ایران و افغانستان گردآوری شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که اثر شرط تعهد به توکیل متناظر بر نصب وکیل است نه سلب حق عزل، بنابراین، عزل وکیل از ناحیه موکل اثر دارد؛ مگر اینکه قراین و شواهد، وکالت بلاعزل را در دایره تراضی طرفین اثبات کند. و همینطور هرگاه شرط عدم عزل وکیل به صورت شرط فعل باشد حق عزل برای وکیل وجود داشته و در صورت استفاده از آن، وکیل عزل میگردد و تنها امتیازی که برای وکیل با توجه به ماده ٢٣٦ قانون مدنی ایران و بند ١ ماده ٥٢٢ و ماده ٧٣٩ قانون مدنی افغانستان می توان در نظر گرفت، فسخ عقد اصلی میباشد.
نویسندگان: محمدکاظم سروری، عزیزاله فرهمند
سال انتشار 1397
محل انتشار: اولین همایش ملی آسیبشناسی پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی-اسلامی
تعداد صفحات: 11 | زبان: فارسی
چکیده مقاله
در حقیقت، مدرک گرایی وضعیتی را توصیف میکند که در آن مدارک تحصیلی برای غربال نمودن و گزینش داوطلبان هر شغل مورد استفاده قرار میگیرند. این تحقیق ازلحاظ هدف توسعه ای – کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی – تحلیلی میباشد. بدین ترتیب؛ اولا با استفاده از پیشینه ای تحقیق معیارهای ارزیابی پایان نامه شناسایی شده است؛ پسازآن با چند تن از اساتید دانشگاه در میان گذاشته شده، و پس از تایید آن مورد توصیف و تحلیل قرار گرفته است. با توجه به مبانی نظری تحقیق و مطالعه ای محقق یافته های این تحقیق نشان میدهد که مدرک گرایی در کنار اینکه بر دیگر معیارهای ارزیابی پایان نامه تاثیر میگذارد؛ بر چهار معیار انتخاب موضوع، استاد راهنما، ساختار و جنبه علمی و کاربردی بودن پایان نامه تاثیر مستقیم منفی میگذارد. بر بنای تحقیقات انجام شده، رسیدن به منزلت اجتماعی، نخستین جرقه ای است که بر افراد تاثیر میگذارد تا به سمت دانشگاه رهسپار شده و از طریق کسب مدرک به طبقات اجتماعی بالاتری برسند و از این طریق شغلی مناسب را دریابند. ایضا، میزان تحصیلات والدین، نوع شغل و تعداد اعضای خانواده افراد نیز در زمره عوامل موثر در تشکیل حس مدرک گرایی قرار می گیرد. با این وصف، مدرک گرایان به دنبال نگارش یک پایان نامه که تمامی مراحل موضوع بحث را از زمانیکه بهعنوان یک سوژه و ایده بوده تا زمانیکه به شکل مدون با مدارک و براهین مستدل شده، نخواهند بود؛ بلکه نسبت به پایان نامه با چشم تکلیف، و نگارش آن را رفع تکلیف میبین ند.
کلیدواژه های تاثیر مدرک گرایی بر کیفیت پایان نامه نویسی:
مدرک گرایی ، پایان نامه ، دانشجو ، دانشگاه.
لینگ:
https://civilica.com/doc/950051/
با مشارکت دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)، نخستین همایش ملی «آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی» در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
-------
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ نخستین همایش ملی «آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی» به میزبانی دانشگاه مذاهب اسلامی روز چهارشنبه 8 اسفند ماه با مشارکت بیش از 30 دانشگاه از جمله دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در کتابخانه ملی ایران تشکیل شد.
این مراسم ساعت هشت صبح با سخنرانی دکتر «محمدحسین مختاری» ریاست محترم دانشگاه مذاهب اسلامی آغاز گردید.
در برنامه صبح حضرات آیات «محسن اراکی» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «علی اکبر رشاد» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و آقایان دکتر «مسعود پزشکیان» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزارت ارشاد، «حسین سیمایی صراف» معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم به ایراد سخنرانی پرداختند. بعد از ظهر در ادامه برنامه، پنل های تخصصی مختلف برگزار گردید و طی آن برگزیدگان مقالات برتر به ارائه مقالات خویش پرداختند.
طبق گفته های آقای دکتر «حجت الله ابراهیمیان» بیش از صد عنوان مقاله در موضوعات زیر به دبیرخانه این همایش ارسال گردیده بود که چکیده آنها در کتاب چکیده مقالات پذیرفته شده چاپ گردید و از میان تمامی مقالات ارسالی 24 عنوان مقاله برگزیده انتخاب و از نویسندگان آن تقدیر بعمل آمد و همچنین کتاب مقالات برگزیده نیز به چاپ رسید که تقدیم شرکت کنندگان در مراسم گردید:
مدرکگرایی و کیفیت در پایاننامهها و رسالهها؛
نقش اسناد بالادستی در کیفیت پایاننامهها و رسالهها؛
نقش عوامل فرادانشگاهی در کیفیت پایاننامهها و رسالهها؛
پیشینه شناسی آسیب شناسی پایاننامهها و رسالهها؛
کمیتگرایی در تدوین پایاننامهها و رسالهها؛
تعدد راهنمایی و مشاوره، توسط اساتید؛
دسترسی دانشجویان به منابع و بانکهای اطلاعاتی؛
کاربست نتایج پایاننامه ها توسط مدیران و کارشناسان؛
رویکردهای حمایتی سازمانها از دانشجویان و مراکز آموزش عالی در تدوین پایاننامهها و رسالهها؛
آشنایی اساتید و دانشجویان به روششناسی و اصول پژوهش و نگارش در پایاننامهها و رسالهها؛
مسئله محور بودن موضوعات پایاننامهها و رسالهها و توجه به نیازهای جامعه و سازمانها؛
تناسب سطح و رشته تحصیلی اساتید راهنما، مشاور و دانشجویان در انتخاب موضوع پایاننامهها و رسالهها؛
ضوابط و مقررات ناظر بر تدوین پایاننامهها و رسالهها؛
قوانین و مقررات ناظر بر مالکیت مادی و معنوی پایاننامهها و رسالهها؛
بایستههای اخلاق پژوهش در تدوین پایاننامهها و رسالهها.
دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) نیز به عنوان یکی از حامیان اصلی این مراسم علاوه بر شرکت در پیش نشستهای و همچنین مراسم اصلی این همایش؛ با ارائه مقالات زیر حضور فعالی داشت:
1.اولویت بندی معیارهای انتخاب استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان غیر ایرانی(مطالعه موردی: دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) تهران). نویسندگان: محمد کاظم سروری، سلمان دولت یار و محمد امامی پور.
2.بررسی عوامل موثر بر نحوه تعیین موضوع پایان نامه توسط دانشجویان غیر ایرانی در ایران. نویسندگان: محمد کاظم سروری، مهدی صفدری، محمد غفاری فرد و محسن زنگنه.
3.تاثیر مدرک گرایی بر کیفیت پایان نامه نویسی. نویسندگان: محمد کاظم سروری و عزیزالله فرهمند.
4.اولویت بندی معیار های انتخاب موضوع پایان نامه توسط دانشجویان خارجی دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با روش تحلیل سلسله مراتبی. نویسندگان: محمد کاظم سروری، داوود یوسفی زی و محمد غفاری فرد.
از میان مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش مقاله آقای «محمدکاظم سروری نژاد» با موضوع: "اولویت بندی معیارهای انتخاب استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان غیر ایرانی(مطالعه موردی: دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) تهران)" به عنوان یکی از مقالات برگزیده انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت و ایشان در پنلی که بعد از ظهر به ریاست آقای دکتر «محمدمهدی زاهدی» (نماینده مجلس شورای اسلامی) در تالار حکمت کتابخانه برگزاری گردید به ارائه مقاله خویش پرداختند.
.............................
پایان پیام/ 167
https://fa.abna24.com/story/748376